Az akkumulátor a targonca legdrágább "alkatrésze", érdemes gondozni, törődni vele.
Az akkut tönkre lehet tenni 1 év alatt és használható lehet 10 évig is. Öntől függ!
Az ólomakkumulátorok lényegesen olcsóbbak az újabb Lítium-Ion akkuknál, és elég nehezek is, hiszen a targoncák stabilitásának része a saját súlyuk amelynek harmada is lehet az akkumulátor!
Akkumulátor töltés:
- A legtöbb új targonca akkumulátort úgy tervezték, hogy 1500 töltési ciklust bírjon, vagy még többet. Ha Ön könnyű, közepesen nehéz vagy csak szórványos munkavégzésre alkalmazza, csak akkor töltse fel, ha szükséges és ne naponta. Ez sokkal megnöveli az akkumulátor élet-tartamát és biztosítja, hogy a befektetéséért maximális számú termelési évet kap.
- Válassza a „hétvégi”, a „kiegyenlítő” vagy a „heti” töltést (töltőjének a márkájától függően) nagyjából minden 5-10 ciklusonként, hogy a targonca akkumulátort csúcsteljesítményen tartsa. Amennyiben elmulasztja ezt megtenni, vagy túl gyakran teszi, az ártani fog az akkunak és lerövidíti annak élettartamát.
|
|
Vízfeltöltés
- Az első néhány évben az új akkumulátorok kb. minden tízedik feltöltésnél igényelnek vízfeltöltést. A felújított targonca akkumulátorokat már akár minden ötödik feltöltéskor vízzel is fel kell tölteni.
- Mind az új, mind a felújított akkumulátorok esetében azt ajánljuk, hogy 2-3 próbacellát ellenőrizzen minden ötödik feltöltés alkalmával, hogy megbizonyosodjon róla, hogy a vízszint épp a cellák felett van.
- Amennyiben alacsony a vízszint, öntsön bele éppen annyi vizet, hogy a cellákat 5 mm-el ellepje. A fennmaradó térrészre szükség van, amikor a töltés végén gáz képződik és kitágul.
|
|
Tisztítás:
- Ha egy targonca akku akkumulátor túlcsordul, rögtön mossa le vízzel (esetleg használható szódabikarbóna), hogy megelőzzük az akkumulátor tetején és alján a korróziót. Használjunk elegendő vizet ahhoz, hogy a kiömlött savat felhígítsuk oly mértékben, hogy az már a környezetre nem ártalmas.
- A kiömlött sav jó vezető és rendkívül korrodáló hatású. Ha nem mossák le, az elektromos vezetés ahhoz vezethet, hogy az akkumulátor lemeríti önmagát még akkor is, ha nem használják valamint további hőt fejleszt az újratöltés során.
- Idővel az akkumulátorok tetején hagyott sav elektromosan vezető fehér rozsdafoltokat képez. Amennyiben hagyják felgyülemleni, az drámaian lerövidítheti az akkumulátor élettartamát, kellemetlen élménnyé teheti az ellenőrzést és a vízfeltöltést valamint nyilvánvalóan biztonsági aggodalmakra adhat okot.
- A feltöltés során savgőz szabadulhat fel és még normál körülmények között is lerakódás képződik a töltőnyílás kupakja körül. Azt tanácsoljuk, hogy az akkumulátorokat mossák le minden tavasszal és ősszel (vagy ahogy a szükség diktálja), hogy eltávolítsák a savlerakódást az akkumulátorról.
- Az akkumulátor dobozból a cellák közötti savas vizet időről időre le kell szívni!
|
|
Soha:
- Soha ne töltsük túl. Ez a következő töltésnél túlcsorduláshoz vezet. A savveszteség lerövidíti az élettartamot, több hőt fejleszt és a rendbehozatala műhelyszervizt igényel.
- Ne szokjon rá az ebédkor vagy szünetekben történő rövid feltöltésekre. Minden rövid töltés egy „ciklusnak” számít és idővel számottevő mértékben befolyásolja az akkumulátor teljesítőképességét és élettartamát. Túlzott hőt is okoz, ami az akkumulátort kevésbé hatékonnyá teszi, mintha egyáltalán nem is töltenénk. Ebédidő alatt vagy szünetekben jobb pihenni és hűlni hagyni az akkumulátort.
- Sohase szakítsunk meg egy töltésciklust, ha ez elkerülhető. Ajánlatos egy megkezdett töltési ciklust engedni, hogy befejeződjön.
- Soha se hagyjuk az akkumulátort töltetlenül pihenni néhány napnál tovább, hogy elkerüljük a „szulfátosodást”. Ha szükségessé válik, hogy egy akkumulátort egy időre raktáron tároljunk, előtte töltsük fel, majd ezután 3-6 havonta ismételjük meg ezt, hogy elkerüljük a ká-rosodását.
- Soha se hagyjuk, hogy egy targonca akkumulátor teljesen lemerüljön (használhatatlanra). 72 órányi folyamatos töltést fog igényelni a teljes újratölté-se, és műhely szervizre is szükség lehet, hogy a teljes feltöltöttséget vissza tudjuk állítani.
- Soha ne használjuk tovább az akkumulátort, ha az túlmelegedett. Ha egy akkumulátor a használata vagy a feltöltés során túlzott hőt sugároz vagy erősen kénes szagot áraszt, álljunk le a használatával és hívjuk a szervizt. Ez esetben Önnek akkumulátor, töltő vagy emelő problémája van.
- Soha se engedjen töltődő akkumulátort szikrák vagy láng közelébe. Az akkumulátorok töltődés közben robbanékony hidrogéngázt fejlesztenek, ami halált vagy sérülést okozó robbanáshoz vezethet.
|
|
Soha ne engedje, hogy az akkumulátor túlságosan lemerüljön:
- A túlzott lemerülés károsítja az akkumulátort és a targonca minden elektromos része rendkívül felforrósodik. Ennek eredményeként jelentős kár keletkezhet a targoncában, mint például teljes motor meghibásodás, a forgórészek és a kefék leégése, beragadt vagy leégett érintkezések, amik miatt a targonca gyorsan veszélyessé és használhatatlanná válhat.
- A túlzott lemerültség könnyen megnövelheti a feltöltéshez szükséges időt annyira, hogy azt a töltő már nem bírja és így az akkumulátor csak részben lesz feltöltve másnapra.
- A legtöbb automata töltőnek érzékelnie kell egy minimális akkumulátor feszültséget ahhoz, hogy aktiválódjon és bekapcsoljon. Ha az akkumulátor ez alatt a feszültségküszöb alatt van, akkor Ön nem lesz képes újra feltölteni az akkumulátort és esetleg a szervizt kell hívnia, hogy kézzel indítsák be a töltőt.
- Ha nincs működő feltöltöttség jelzője, akkor azt tanácsoljuk, hogy állítson be legalább egy egyszerű „passzív” lemerülés jelzőt. Körülbelül 10.000 forintért kaphatóak.
|
|