Üzemanyag fogyasztás
Üzemanyag-fogyasztási teszt, javaslat
A targonca üzemeltetése során az üzemanyag költsége akár több millió forintot tesz ki egy normál szerződéses időszak alatt. Valódi intenzív használat során ez még több is lehet. Emelkedő üzemanyag-árak esetén már kis eltérés az üzemanyag-hatékonyságban komoly megtakarítást eredményez, s ezt a pénzpocsékolást egy cég sem engedheti meg.
A tanulmány meglepően nagy eltérést mutat a gyártók üzemanyag felhasználása között, így téve kézzel fogható valósággá a komoly megtakarításokat a „megfelelő” targonca kiválasztása esetén.
Új targonca vásárlása során az üzemanyag fogyasztás az a mérőszám, amin gyakran átsiklanak, minthogy jól el van rejtve a gyártó VDI adatlapján…. és ha a megadott szám nem jó az összehasonlításban, ki fog szemrehányást tenni a kereskedőnek, hogy nem hívta fel erre az Ön figyelmét? Néha az üzemanyag fogyasztás számai egyáltalán nem láthatók.
Ebben a cikkben megmutatjuk Önöknek mit kell keresni, hogyan kell azt mérni és ötletet adva segítünk, mennyi pénzt tudnak Önök megtakarítani, amit másra költhetnek.
Olvassa tovább és látni fogja, hogy az üzemanyag költség különbsége targoncánként öt év alatt akár 3M forintot is elérhet két gyártó között. Ez lesújtó szám, ami a mindinkább emelkedő az üzemanyag-árakkal együtt olyan probléma , ami nem fog elmúlni vagy javulni az elkövetkezőkben.
Üzemanyag-fogyasztási teszt
A targonca adatlapokon megadott üzemanyag- fogyasztás tipikusan a VDI 60 szerint látható.
Ez a szám azt jelenti, hogy a targonca megcsinál egy munkaciklust a VDI 2198 szerint (lásd a lenti ábrát), óvatosan változtatva a sebességét, ily módon 60 perc alatt 60 munkaciklust teljesít. Eközben az egy óra alatt elhasznált üzemanyagot mérik.
VDI az elfogadott szabvány a különböző targoncák üzemanyag-fogyasztásának összevetésére. A gyakorlatban azonban, a targonca használata és különösen a gépkezelő vezetési stílusa jelenthet és általában jelent is sokkal lényegesebb különbséget.
A tesztelendő targonca egyenesen halad az ’A’ helyzetbe, majd felemeli a névleges terhét 2 méterre, kitolat és kb. 30 méterrel odébb megy a ’B’ helyzetbe, ahol ismét megemeli a terhét 2 m-re, mielőtt visszatolatna a kiindulási pontra.
VDI munkacikus VDI 2198 szerint
Ez nyilvánvalóan egy elég intenzív ciklus és a valódi helyzetben a targonca nem fog ilyen intenzitással dolgozni a teljes műszak alatt, mégis ez a szabvány mérési mód. A tényleges üzemanyag-fogyasztás költségének elfogadható mértéke úgy kapható meg, hogy vesszük a gyártók adatlapján feltüntetett VDI60 szerinti üzemanyag-fogyasztást - és feltételezzük , hogy a gép átlagosan üzemel idejének 60 %-ában, vagy napi 4,8 órában.
Itt megadjuk, hogyan számíthatja ki magának a teljes üzemanyag költséget:
- Vegye a targonca specifikációs lapján szereplő üzemanyag-fogyasztási értéket
- Ezt szorozza meg a gázolaj literenkénti vagy az LPG kilogrammonkénti árával.
- Becsülje meg, naponta hány órát fogják használni a targoncát.
(pl. 8-órás műszak 60 %-ában = 4,8) - Szorozza meg az éves műszakszámmal (pl. 260)
- Szorozza meg a szerződés szerinti évek számával (pl, 5)
A lenti diagram öt nagyon jól ismert targoncagyártót mutat (nevüket eltávolítottuk). Minden esetben a gyártók 2,5 to-s LPG motoros modelljének adatlapját használtuk hogy megtudjuk és összevessük az üzemanyag-fogyasztás számait.
A számok az üzemanyag-fogyasztást mutatják (LPG kg/h és a Gázolaj l/h) 5 vezető gyártó között.
Következtetések
Világosan látható volt, hogy a gyártók saját adatainak használatakor jelenleg nagy különbség van az üzemanyag-fogyasztásban. Akár rövidebb akár hosszabb időszakot tekintünk és mérsékelten intenzív felhasználást veszünk, az üzemanyag nagyon komoly hányada lehet az üzemeltetési költségeknek - egy jelentős tényező, amint a vételi döntést az ár befolyásolja.
Egy normál ötéves szerződéses időszakra kalkulált számok azt mutatják, hogy egy hatékony targonca kb. 3-4M forintot takaríthat meg kezelőjének üzemanyagban a legrosszabbal összevetve – a jelenlegi üzemanyag árakon, melyek feltétlenül tovább fognak emelkedni.
Javaslat
- Számítsa ki saját lehetséges megtakarításait az itt megadott képlet segítségével (a jelenlegi üzemeltetési intenzitást prognosztizálva), összehasonlítva az ön által használt targoncát egy energiahatékonyabb alternatívával.
- A következő robbanó motoros targoncájának kiválasztásakor gondosan ellenőrizze a gyártók üzemanyag-fogyasztásra vonatkozó számait.
- Kedvenc kereskedőjétől kérjen egy megfelelő ajánlatot elektromos targonca használatára.
Meg fog lepődni!
Környezetbarát és olcsó üzemeltetés.